Igår publicerades så en promemoria från Miljödepartementet med en ”remiss av ändringar i förordningen om klimatbonusbilar”, som tillsammans med liggande förslag om ändrad nedsättning av förmånsvärdet och justerade malusnivåer bildar ramverket för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar.
(förslag om ändrad nedsättning av förmånsvärde för klimatbonusbilar föreslås träda i kraft samma dag)
2021
2022
2023
Maximal bonus (kr)
70 000
50 000
Lägsta bonus (kr)
10 000
5 000
Gräns för att erhålla bonus (CO2 gram/km)
60
50
30
Bonus gasbil (kr)
Högsta bonus laddhybrid (kr)
45 000
20 000
Källa: Regeringskansliet
Läs hela promemorian här.
I början av februari lämnade regeringen en proposition om nya malusbelopp och-nivåer som föreslås gälla fr.o.m. 1 juni 2022. Beloppen är oförändrade från tidigare remisser och skulle innebära att alla nya bilar, registrerade 1 juni 2022 eller senare, som släpper ut 76 g CO2 eller mer per km blir föremål för malusskatt.
CO2/km
Vi letar ständigt efter kompetenta kollegor. Titta in och se om vi har något som passar din profil nedan.
Läs våra tips och råd inför valet av bil.