De senaste åren har vi blivit vana att tjänstebilen får den ena smällen efter den andra samtidigt som rådande komponentbrist gjort att leveranstiderna på nya bilar nu är oerhört långa. En rätt olycklig kombination då det innebär att majoriteten av bilbeställarna inte vet vilka regler som kommer att gälla för bilen de just beställt när den väl levereras och sätts i trafik för första gången.
I förra veckan lämnade Finansdepartementet en remiss om ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar som föreslås träda i kraft 1 juli 2022. Vi skrev om detta under hösten, men nu har belopp och utformning ändrats och remissen skulle, om den godkänns innebära följande nedsättningsbelopp av förmånsvärdet:
Nedsättningens storlek får inte överstiga 50% av bilens nybilspris så om en elbil t.ex. har ett nybilspris på 500 000 kr blir nedsättningen av förmånsvärdet 250 000 kr.
Remissen grundar sig på ett förslag från Skatteverket där även el- och mildhybrider samt etanoldrivna bilar berättigade till en nedsättning av förmånsvärdet, men dessa är nu borttagna och är förslagets största förlorare som helt blir utan förmånsrabatt.
Systemet skulle innebära en enklare hantering och planering av bilkalkylerna jämfört med dagens ganska svårnavigerade förmånslandskap. Beslut kommer att tas under våren och godkänns förslaget kommer det att gälla för nya bilar registrerade från 1 juli eller senare, oavsett beställningsdatum.
I början av månaden lämnade regeringen en proposition om nya malusbelopp och-nivåer som föreslås gälla fr.o.m. 1 juni 2022. Beloppen är oförändrade från tidigare remisser och skulle innebära att alla nya bilar, registrerade 1 juni 2022 eller senare, som släpper ut 76 g CO2 eller mer per km blir föremål för malusskatt.
Malus idag
Malus förslag fr.o.m. 1 juni 2022
CO2/km
Malus/g
61 - 90 g
0 kr
51 - 75 g
91 - 130 g
107 kr/g
76 - 125 g
131 g -
132 kr/g
126 g -
Information om klimatbonusen lyser med sin frånvaro och inget har vare sig kommunicerats eller publicerats i ämnet på senare tid. Det tidigare förslaget om bonus blev aldrig beslutat och således gäller tidigare beslutade bonusnivåer fortsatt.
För bilar tagna i trafik 1 april 2021 eller senare:
Edit: 3 mars publicerade Miljödepartementet en promemoria med förslag om justeringar i klimatbonusen som föreslås gälla fr.o.m. 1 juli 2022. Läs mer här.
För de som är i bilbytartagen nu är lagerbilar en väg att gå och här kan ALD Automotive exklusivt erbjuda fullmatade Lynk & Co 01 med en leveranstid på just nu endast tre veckor. Vi har även ALD Release, leasing på begagnade bilar i toppskick som finns tillgängliga omgående och med fri uppsägning efter 12 månader. Hör gärna av er till ALD Automotives leasingexperter så hjälper vi till.
Vi letar ständigt efter kompetenta kollegor. Titta in och se om vi har något som passar din profil nedan.
Läs våra tips och råd inför valet av bil.