Vi har tidigare skrivit om den nya mättekniken WLTP som ska ge en mer rättvis bild av fordons utsläpp. Detta system har införts i steg och kommer nu från och med 1 januari 2020 att appliceras på alla nyregistrerade bilar (det gäller alltså inte begagnade bilar eller bilar som tagits i trafik innan detta datum). I kombination med regeringens Bonus Malus-system får WLTP nu fullt genomslag och innebär för många bilar en rejäl skattesmäll, inte bara mot hur det såg ut innan Bonus Malus infördes (1 juli 2018) men också mot hur samma bil skulle behandlas om den togs i trafik idag med nuvarande Malusnivåer utifrån NEDC-körcykeln.
I en analys gjord av BIL Sweden ökar CO2-värdet mellan NEDC och WLTP-cyklerna för bensindrivna personbilar med 22%, dieselbilarna med 24%, gasbilarna med 21% och laddhybriderna med 12%. I tabellen nedan ser du exempel på fem kombimodeller och hur deras CO2-värden och fordonsskatt utvecklats från tiden innan Bonus Malus och hur den kommer att bli efter årsskiftet när WLTP får fullt genomslag.
Källa: BIL Sweden
För fordonsskatten blir det helt andra procenttal och för många av våra vanligaste bilar ökar fordonsskatten med flera tusen kronor per år. Fyra av dessa bilar låg innan Bonus Malus införande på en fordonsskatt på mellan 1 729 och 2 302 kronor per år, vid Bonus Malus införande fick de en Malus på mellan 4 569 kr och 5 620 kronor vilket gav nya årsskatter på mellan 6 298 och 7 922 kr. När WLTP får fullt genomslag vid årsskiftet och Bonus malus grundar sig på de nya CO2-värdena landar årskostnaderna på mellan 10 681 kr och 11 919 kr för dessa modeller.
Källa: BIL Sweden
Klimatbonusgränsen justeras, inte malusnivåerna
När Bonus Malus-systemet infördes 1 juli 2018 användes testkörcykeln NEDC som generellt gav lägre CO2-utsläpp per km och CO2-nivåerna för bonus och malusbelopp sattes därefter. När nu WLTP får fullt införande vid årsskiftet justeras också koldioxidgränsen för klimatbonusen, från 60 gram till 70 gram vilket gör att de bilar som idag är klimatbonusberättigade ska kunna vara det även efter årsskiftet när de fått en högre CO2-nivå (dock endast på pappret, utsläppen är ju desamma). Det betyder att de bilar som släpper ut 70 gram koldioxid eller mindre per kilometer är berättigade till en bonus, som likt idag max kan uppgå till 60 000 kr vid 0 g CO2/km. För de bilar mellan 0-70 g CO2/km görs då ett avdrag från maxbeloppet om 714 kr per varje gram CO2.
Gasbilar får fortsatt en fast bonus på 10 000 kronor. Likaså gäller bonusen fr.o.m. 1/1-20 för efterkonverterade, enskilt godkända, nya gasfordon samt enskilt godkända elbilar med t.ex. inredning, främst lätta lastbilar.
Malusnivåerna står dock kvar oförändrade med resultatet att 71-94 gram CO2/km är neutralt, 95-139 g CO2/km straffas med 82 kr/g och 140 g CO2/km och över med 107 kr/g. Detta gäller bilens tre första år och återgår till ”normal” nivå år 4, vilket betyder att de som leasar eller innehar en bil på längre än 36 månader sänker sin genomsnittliga TCO.
För bilarna i vårt exempel ökar skatten med mellan 40% och 107% från nuvarande Bonus Malus-nivåer till de som blir när WLTP får full effekt vid årsskiftet. Om vi tittar på förändringen från innan Bonus Malus infördes till hur skatten blir fr.o.m. 1 januari 2020 blir skillnaderna desto mer dramatiska och hamnar för dessa fem exempelbilar på mellan 386% till 567%.
Källa: BIL Sweden
WLTP påverkar inte bara fordonsskatten utan även förmånsvärdet
En högre fordonsskatt genererar i sin tur högre förmånsvärde, vilket dels kan minska urvalet för föraren då många företag sätter begränsningar i urvalet utifrån förmånsvärde, dels drabbar det företaget i ytterligare ett led med högre sociala avgifter.
BIL Sweden gick, på ett seminarium de höll 2 oktober, igenom hur en Volkswagen Passat förändrats sedan Bonus Malus införande och övergången till WLTP, se nedan.
Exempel förändrat förmånsvärde, Volkswagen Passat Sportcombi TDI 190 DSG 4M
Har du några frågor? Vi hjälper dig gärna längs vägen!
ALD Automotive har leasingrådgivare och WLTP-experter på plats som hjälpt mängder av företag att anpassa sina bilpolicys och bilval efter det förändrade tjänstebilslandskapet. Mer information hittar du även hos BIL Sweden eller på Transportstyrelsens hemsida.
Hör av dig till oss om du vill veta hur vi kan hjälpa ditt företag!