I helgen hölls Sveriges största elbilsmässa eCar Expo på Friends Arena i Stockholm. Mässan, som är en samlingsplats för företag som arbetar med elbilar och laddlösningar, erbjöd förutom seminarier och dussintals utställare också provkörning av 24 bilmodeller på världens längsta inomhustestbana för elbilar, hela 600 meter lång.
Enligt en undersökning eCar Expo själva gjort vill 63% av de tillfrågade respondenterna helst köpa en laddhybridbil vid nästa bilköp. Detta visar att utvecklingen går fortare än branschen tidigare trott, och de eldrivna fordonen ökar även mer än väntat i Sverige. I oktober 2019 var 41 500 laddbara bilar i trafik i Sverige, varav mer än två tredjedelar var laddhybrider. Aldrig förr har frågorna kring elbilar, laddning och samhällets inställning till hållbarhet varit hetare, viktigare och fler än idag.
Under fredagen på eCar Expo när vi var på plats hölls seminarier, föreläsningar och debatter på scen där utmaningarna bilindustrin står inför gällande omställningen till elektrifierade mobilitetslösningar diskuterades. Elektrifieringen av bilindustrin har tagit fart ordentligt och 2020 blir året då alla etablerade biltillverkare erbjuder mer eller mindre helelektrifierade bilar. Samtliga utställare på plats visade tydligt att det satsas ordentligt på att förse de traditionella bensin- och dieseldrivna bilarna med elmotorer och batterier för att hänga med i utvecklingen.
På scen sa moderator Håkan Matson att bilbranschen i Sverige räknar med att 30 procent av nybilsförsäljningen kommer vara laddbar iår. Trenden är även att laddhybridernas räckvidd kommer växa till 40-50 kilometer och att också de mindre elbilarna kommer få längre räckvidd – på efterfrågan från konsumenterna. Trots att prislappen fortfarande ligger högre än motsvarande förbränningsbilar är den låga driftskostnaden fortfarande elbilens stora fördel – vilket lockar konsumenterna.
Vi letar ständigt efter kompetenta kollegor. Titta in och se om vi har något som passar din profil nedan.
Läs våra tips och råd inför valet av bil.