På onsdag tar Riksdagen beslut om de nya Bonus Malus-nivåerna som med största säkerhet kommer att träda i kraft 1 april 2021. På bonussidan innebär det att elbilen kommer att premieras ytterligare medan laddhybriderna får både en lägre maxbonus och ett snävare bonusutrymme än idag. På malussidan straffas de fossildrivna varianterna både hårdare och tidigare genom en lägre CO2-gräns och tuffast blir det för de lätta lastbilarna.
Den som analyserar sin vagnpark och agerar smart har mycket att vinna, vi guidar dig som står inför bilbyte eller nyinköp utifrån de olika drivlinorna.
Nya CO2-gränser, gäller fr.o.m. 1 april 2021
|
Bonus |
Malus |
0 g CO2/km |
70 000 kr |
|
1-60 CO2/km |
45 000 kr - 593 kr/g |
|
61-90 g CO2/km |
0 kr |
0 kr |
91-130 g CO2/km |
|
107 kr/g |
131 g - CO2/km |
|
132 kr/g |
Elbilen
Rena elbilar får en klimatbonus på 70 000 kronor efter 1 april, en höjning med 10 000 kronor jämfört med idag.
Planerar du att köpa en ny elbil? Gör det så att den registreras efter 1 april.
Laddhybriden
Laddhybriderna får det lite sämre med nya nivåerna samtidigt som CO2-taket sänks från 70 g till 60 g CO2/km. Maxbeloppet blir 45 000 kr vid ett utsläpp på 1 g CO2 per km (vilket vi alla vet att ingen bil klarar av) och faller sedan 593 kr per gram CO2/km.
Majoriteten av bilarna i våra orderböcker är just laddhybrider så sannolikt är detta den kategori din nästa bil tillhör. Om det dessutom är så att du befinner dig i beställartagen gäller det att tänka till med en dryg månad kvar till 1 april i kombination med bilhandelns leveranstider. I runda slängar handlar det om en sänkning på cirka 10 000 kr du kan spara genom att din bil registreras 31 mars jämfört med dagen efter.
Kanske finns det en motsvarande bil på lager eller på väg in, finns det andra modeller där bilpolicy och behov möts?
BONUSEFFEKT PÅ TRE AV VÅRA VANLIGASTE LADDHYBRIDER |
|
CO2 |
Bonus
idag |
Bonus
efter 1 april |
Sänkning bonus |
|
VW Passat GTE Sportcombi |
30 g |
38 580 |
27 803 |
10 777 |
VOLVO V60 2.0 T6 340 AWD |
42 g |
30 012 |
20 687 |
9 325 |
Skoda Octavia TSI iV PHEV |
31 g |
37 866 |
27 210 |
10 656 |
|
|
|
|
|
Gasbilen
Undantaget som bekräftar regeln. Gasbilen får även fortsatt 10 000 kr i bonus och du som har detta som alternativ till din nästa bil påverkas inte av de kommande Bonus Malus-nivåerna.
Fossildrivna bilen
Fossila bilar får fortsatt höjd skatt under bilens tre första år, CO2-gränserna sänks och malusbeloppen höjs.
MALUSEFFEKT PÅ TRE AV VÅRA VANLIGASTE DIESELDRIVNA PERSONBILAR |
|
CO2 |
Malus
idag |
Malus
efter 1 april |
Ökning malus |
|
VW Passat Alltrack 2.0 TDI |
154 g |
7 880 |
10 140 |
2 260 |
VOLVO V90 B4 Momentum |
149 g |
7 277 |
9 412 |
2 135 |
BMW 320d Touring |
129 g |
5 142 |
6 527 |
1 385 |
|
|
|
|
|
Du som har ett körmönster eller infrastruktur som kräver diesel- eller bensindriven bil gör bäst i att ha din nya bil registrerad före 1 april 2021. Hör med bilhandlaren vad som finns på lager eller är på väg in. Finns andra bilar som matchar er bilpolicy och dina behov tillgängliga?
Tuffast blir det för lätta lastbilar, där det laddbara utbudet inte är lika brett som för personbilar.
MALUSEFFEKT PÅ TVÅ AV VÅRA VANLIGASTE TRANSPORTBILAR |
|
CO2 |
Malus
idag |
Malus
efter 1 april |
Ökning malus |
|
VW Transporter 2.0 TDI |
185 g |
11 616 |
14 651 |
3 035 |
Ford Transit Custom 2.0 TDCi EcoBlue |
167 g |
9 446 |
12 032 |
2 584 |
|
|
|
|
|
Framförallt gäller det att ha koll på datumen för er som har lätta lastbilar i er vagnpark och står inför byte eller nyinköp, här finns pengar att spara. Undersök vilka bilar som finns tillgängliga i lager eller är på väg in. Än hellre, utforska motsvarande elalternativ som ju inte bara tar bort malusen utan också är bonusberättigade.
Förslag att höja förmånsvärden fr.o.m. 1 juli 2021
Att ge råd i hur man bäst ska navigera utifrån aktuella skatteförändringar är svårt utan att ta upp vad som också ligger runt hörnet. Som vi tidigare skrivit om har Regeringen lämnat ett förslag att ändra modellen för hur en bilförmån beräknas, detta i ambition att skapa kostnadsneutralitet mellan att ha en förmånsbil jämfört med att äga motsvarande bil privat.
Enligt förslagets författare menar man att förmånsbilen är cirka 25% billigare och en ny beräkningsmodell ska därför höja förmånsvärdena med lika mycket. Förändringen görs genom att ändra den ränte- och prisrelaterade delen i förmånsberäkningen. Det som däremot kan ses skevt är att detta slår betydligt hårdare mot bilar i normalklassen runt 350 000 kronor, och att de dyrare bilarna över 650 000 kr i inköpspris är oförändrade eller t.o.m. får lägre förmånsvärde. Tar man dessutom hänsyn till den slopade förmånsrabatten om 40% /max 10 000 kr kan förmånsvärdet öka betydligt mer.
Förslaget föreslås träda i kraft 1 juli 2021 och skulle påverka bilar och lätta lastbilar tagna i trafik första gången det datumet eller senare. Remissinstanser har inkommit med sina svar och flera har påpekat att de ogärna ser att man gör ändringar i ett pågående inkomstår och hellre vill införa förändringar vid ett årsskifte. Några har kommit med alternativa förslag eller kritik mot hur beräkningar är utförda. Hur Finansdepartementet agerar och vilka justeringar de eventuellt tänker göra får vi dock veta först i mars/april. Det skulle då innebära att vi ges cirka tre månader från beslut till ikraftträdande, något som också fått mycket kritik då handlingsutrymmet blir väldigt begränsat i förhållande till bilarnas leveranstider.
Hur skulle förändringarna slå?
FÖRMÅNSEFFEKT PÅ TRE VANLIGA LADDHYBRIDER |
|
|
|
|
|
|
Drivlina |
FMV 1/1 2021 |
FMV 1/7 2021 |
Höjning FMV under 2021 |
Höjning FMV 1/7 2021 mot 2020 |
Skatteökning 2021 (kr/mån för föraren) |
Soc avg, bilförmån 1/1 2021 |
Soc avg, bilförmån 1/7 2021 |
Höjning soc avg 2021 |
|
Volvo V60 T6 Recharge Inscription |
PHEV |
52 845 |
68 865 |
30% |
61% |
697 |
16 604 |
21 637 |
5 033 |
KIA Optima SW PHEV Advance Plus |
PHEV |
37 264 |
49 522 |
33% |
82% |
533 |
11 708 |
15 560 |
3 851 |
Volkswagen Passat GTE DSG |
PHEV |
33 532 |
43 811 |
31% |
86% |
447 |
10 536 |
13 765 |
3 230 |
Hur ska man göra då?
Står man inför en bilbeställning behöver man alltså inte bara ta hänsyn till drivmedel utan även kommande förmånsförändringar.
Laddhybrider och fossildrivna bilar blir som mest förmånliga om de registreras innan 1 april, annars senast 30 juni innan den nya förmånsberäkningen är föreslagen att träda i kraft. En elbil däremot registreras med fördel helst i perioden mellan 1 april och 30 juni 2021, då bonusen höjts men innan förmånsjusteringen eventuellt träder i kraft.
Har man inte tänkt beställa är det ändå läge att som vagnparksägare så snart som möjligt analysera sin flotta, förarnas körmönster samt företagets bilpolicy. Det kan ändå vara läge att lösa in vissa bilar i förtid, att titta på tillgängliga lagerbilar eller att justera bilpolicyn för att styra mot gröna drivlinor eller mot en viss TCO.
Hör gärna av er till ALD Automotives leasingexperter så hjälper vi till.